Casa senyorial enjardinada de complexa volumetria, Gaudí combina la pedra, el maó vist i una extensa gamma de rajola de València de colors diversos, on la influència d'un orientalisme d'arrel islàmica és palesa.
Les tanques, de ferro forjat, s'inspiren directament en la naturalesa i, concretament, en el margalló (palmera pròpia del Mediterrani occidental). Baranes i reixes són també de forja i preludien els motius decoratius modernistes. La marqueteria de les gelosies del jardí, la jardineria mateixa, l'acabat dels interiors oscil·len entre solucions arabitzants, de caire mediterrani o d'apropament a la natura.
A la part interior hi domina com a principal element decoratiu la fusta tallada i policromada, que fa conjunt amb el mobiliari i produeix un conjunt de caràcter fantasiós.Casa senyorial enjardinada de complexa volumetria, Gaudí combina la pedra, el maó vist i una extensa gamma de rajola de València de colors diversos, on la influència d'un orientalisme d'arrel islàmica és palesa.
Les tanques, de ferro forjat, s'inspiren directament en la naturalesa i, concretament, en el margalló (palmera pròpia del Mediterrani occidental). Baranes i reixes són també de forja i preludien els motius decoratius modernistes. La marqueteria de les gelosies del jardí, la jardineria mateixa, l'acabat dels interiors oscil·len entre solucions arabitzants, de caire mediterrani o d'ap...
Notícies històriques
La casa Vicens, projectada per Antoni Gaudí l'any 1878 i construïda entre el 1883 i el 1885 com a casa d'estiueig a Gràcia per al ceramista Manuel Vicens i Montaner, és el primer intent de Gaudí per trobar un estil nou i fugir de d'historicisme i l'eclecticisme arquitectònics imperants. A la casa Vicens, Gaudí anticipa d'una manera purament intuïtiva tota una sèrie de categories formals i constructives que contribuiran a preparar l'eclosió del Modernisme.
Aquesta casa tenia una deu d'aigua mineral, molt estimada pel veïnat a causa de les atribucions curatives que la gent hi donava. El veïnat la coneixia per "aigua de la font de Santa Rita".
Llinda amb la casa Vicenç un passatge anomenat de les Carolines.
Aquesta casa presenta característiques similars i dates força coincidents és el "Capricho de Comillas" (Santander) obra també de Gaudí.
Estem al tombant d'una època que preludia el Modernisme de manera imminent. És el moment en que Domènech i Montaner fa l'Editorial Montaner i Simon, amb ús total i massís del maó, i el Castell dels tres Dragons (Restaurant de l'Exposició del 1888), amb estructura de ferro i vidre, i el mur de rajola amb ornamentació naturalista de ceràmica.
Entre el 1925 i 1926 l'arquitecte Serra Martínez va ampliar la casa Vicens amb gran respecte per l'obra original. Posteriorment, el jardí va ser mutilat per la construcció d'una casa veïna.La casa Vicens, projectada per Antoni Gaudí l'any 1878 i construïda entre el 1883 i el 1885 com a casa d'estiueig a Gràcia per al ceramista Manuel Vicens i Montaner, és el primer intent de Gaudí per trobar un estil nou i fugir de d'historicisme i l'eclecticisme arquitectònics imperants. A la casa Vicens, Gaudí anticipa d'una manera purament intuïtiva tota una sèrie de categories formals i constructives que contribuiran a preparar l'eclosió del Modernisme.
Aquesta casa tenia una deu d'aigua mineral, molt estimada pel veïnat a causa de les atribucions curatives que la gent hi donava. El veïn...
Anys
Obra
1878-1888
Projectada i construïa per Antoni Gaudí
1925-1926
Ampliació per Serra i Martínez
Referències bibliogràfiques
Autor
Any
Títol
1987
Catàleg del patrimoni arquitectònic i històrico-artístic de la ciutat de Barcelona
Cirici, Alexandre
1973
Barcelona pam a pam
Güell, Xavier
1986
Antoni Gaudí
Hernández-Cros, Josep Emili; Mora i Gramunt, Gabriel; Pouplana i Navarro, Xavier